25 Kasım 2014

MEVSİM HEP SONBAHAR- PARINOUSH SANIEE- KİTAP YORUMU





Kitap Tanıtımı: 

Şimdi ne yapacaktım? Ne yapabilirdim ki? Kaçıp kurtulmak istedim. Çocuklarım olmasaydı, çoktan kendimi çöllere vurup kaybolurdum ama onları ortada bırakamazdım. Gemisi batmakta olan ve yolcularının umut dolu gözlerle baktıkları bir kaptana benziyordum. Oysa gemimden daha kötü durumdaydım. 

Kadın olmanın başlı başına suç sayıldığı topraklarda doğup büyüyen Masume, İran Devrimi öncesi ve sonrasının yarattığı baskıcı süreçten nasibini almış genç bir kadındır. Buna rağmen, maruz kaldığı toplum baskısını hiçe sayarak varlığını kabul ettirme mücadelesinden asla vazgeçmez.

Başkaları tarafından yazılan bir kaderi yaşamak zorunda kalan Masume'nin erkek egemenliğine karşı direnişini anlatan bu roman, okuyucularını umut ve acının iç içe geçtiği dokunaklı bir hikâyeye davet ediyor.

"İnançlar ve gelenekler, hayallerle çatışırsa ne olur? Mevsim Hep Sonbahar bu soruya yanıt arayan bir uyanışın hikâyesi."
-USA Today-

"Masume'nin sarsıcı ve bir o kadar da gerçekçi yaşam mücadelesine hayran kalacaksınız. "
-Publishers Weekly-

"Doğu'da kadın olmanın zorluklarını çarpıcı bir gerçeklikle anlatmakla kalmayıp, İran'ın siyasal ve toplumsal tarihine de ışık tutan bir başyapıt."
-The Washington Post-




Kitap Yorumu:

Kitabı sanırım en iyi şekilde özetleyecek olan şey ismi ve kapağındaki cümle. "Beni mutlu etmek ne kadar kolaydı ve bunu benden nasıl da esirgiyorlardı." Kitap çıktığı zaman, öncelikle kapaktaki bu cümle beni benden aldı. 

Kitap Kum'dan Tahran'a  göç eden İranlı ailenin kızı Masume'nin yaşadıklarını, seneler içindeki değişimini, siyasal ve kültürel açıdan, ülkenin durumunu da yansıtarak anlatıyor.

Kısa bir özet geçmek gerekirse, Masume, Tahran'da liseye başlıyor ve kendince masum bir şekilde ilk aşkın kollarında buluyor kendini. Bakıştığı eczacı kalfası Sait, bir gün bir mektup yazıyor Masume'ye ve mektup, ailesinin eline geçtiğinde, Masume için okul ve arkadaş hayatı tamamen bitiyor.

Masume, gencecik yaşında evlendiriliyor. Kocası, devrimci Hamit. Hamit sürekli siyasi kavgaların peşinde olduğu için, Masume daima yalnız kalmaya mahkum. Masume'yi hayata bağlayan şey, 3 çocuğu.

Kitap, İran Devrimi'ni de gözler önüne seriyor. Bu anlamda, siyasi-fikri düşünceleri de okuyoruz. 

Kitabın daima hüzünlü bir yapısı var. Bu demek değilki kötü, tam tersine kitap gayet güzel. Bu tarz öyküleri sevenler, severek okuyacaktır. Fakat kitabın, sakin şekilde okunmasını, çünkü sizi türlü düşüncelere sevk edeceğini, gözyaşlarınızın sorgusuzca akacağını da belirtmeliyim. Çeviri ve kapak her zamanki gibi alıştığımız Martı Yayınları kalitesinde. Kitapta yer alan, karakter listesini çok mantıklı buldum, karıştırmamak açısından çok iyi düşünülmüş. 

Keyifli okumalar dilerim. 




Kitabın Yazarı: Parinoush Saniee
Çevirmen: Güneş Demirel
Yayınevi: Martı Yayınları
Basım Yılı: 2014
Sayfa Sayısı: 544





Kitaba puanım 5/5.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...